Å stille i korkonkurranse krever mye fokus og hardt arbeid over tid, så oppladingen mot Kalamata International Choir Competition & Festival 2015 var fokuset allerede fra januar.
12. april ble det likevel tid til en litt mindre høytidelig vårkonsert i samarbeid med Bøler skolekor og Parenti Vocalis. Oslo Vocalis stilte med Salve Regina (Kocsár) og Ave Maria (Saint-Saëns) og så hadde vi premiere på jazz-låta Puttin’ on the ritz. I tillegg bidro vi på en rekke fellesnumre.
Vi hadde også en liten opptreden i forbindelse med bydelsdagene i Østensjø. Vi lettet vi litt på sløret og inviterte til åpen øvelse i Bøler Kirke 3. juni. Vi fikk fremføre konkurranserepertoaret for første gang, og publikum fikk høre litt om hvordan vi jobber for å komme i konkurranseform.
Program
Velkommen: Velkomne med æra (Tveit)
Konkurranse 1: Salve Regina (Kocsár), Ubi caritas (Gjeilo), Ave Maria (Holst)
Intermesso: I`m gonna sit right down and write myself a letter (Ahlert og Young)
3 sanger fra konkurranse 2: Lauda Sion (Orbán), Eg veit i himmerik ei borg (arr. Ødegaard), Prelude (Gjeilo)
Takk for oss: Embraceable you (Gershwin), Brudemarsj fra Østerdalen (trad.)
19. september hadde vi seminar med sanger og stemmepedagog Åshild Kyvik Bauge. Vi jobbet med pust, sangteknikk og klang, og gjorde et kvantesprang mot konkurranseformen.
7. oktober tok vi med oss sangen vår til Moss. Arena i Moss er et flott konsertlokale, og det ble en fin konsert, og god trening før avreise til Hellas uka etter.
Program
Velkommen: Velkomne med æra (Tveit), Bruremarsj fra Østerdalen (arr. Tryman)
Sakralklasseprogram: Ubi caritas (Gjeilo), Ave Maria (Holst), Salve Regina (Kocsár)
Intermesso: Messe Basse (Fauré)
Damekorklasseprogram: Lauda Sion (Orbán), Even when he is silent (Arnesen), Eg veit i himmerik ei borg (arr. Ødegaard), Prelude (Gjeilo)
Takk for oss: Brudemarsj fra Moss (Norum), Vesle Kari vår (Tveit)
Grytidlig 14. oktober satte vi oss til flyet og reiste mot årets store mål: Korkonkurranse i Kalamata, Hellas. Vi ble innkvartert på et flott hotell, et steinkast fra stranden, og her samlet vi krefter mellom konkurranser og annet program. Åpnings- og avslutningsseremonien ble avholdt i en sportshall. Med 40 kor fra hele verden og en entusiastisk lokalbefolkning, ble hallen veldig full og varm.
Torsdag deltok Oslo Vocalis på «Evaluation Preformance», vi sang Ave Maria og Lauda Sion for dommerne og fikk nyttige tilbakemeldinger som vi tok med oss videre i konkurransen. Det ble mye terping på uttale av ordet «Lauda» (la-oda) i øvelokalet på ettermiddagen. På kvelden var vi invitert til delta på «Gala concert» sammen med 3 andre kor. Programmet skulle være fra eget land, og helst folkemusikk. Oslo Vocalis stilte med Velkomne med æra (Tveit), Brudemarsj fra Moss (Norum), Eg veit i himmerik ei borg (arr. Ødegaard), Vesle Kari vår (Tveit) og Bruremarsj fra Østerdalen (arr. Trymann). En stor ære å bli spurt, og en fin måte å få ned skuldrene på også før selve konkurransene.
Tiden går veldig fort når man er på konkurransetur. Fredag gikk med til korøvelser og konkurransen i damekor på kvelden. Kirkemusikklassen ble holdt lørdag formiddag i en nydelig kirke. Først når konkurransene var overstått var det tid til å slappe av og nyte deilig sommersol i Hellas noen få timer før avslutningsseremonien og offentliggjørelsen av resultatene.
I korkonkurranser blir det gitt poeng på en skala fra 0-30, og man må holde en viss standard for å i det hele tatt bli tildelt poeng. Man konkurrerer dermed også med seg selv i konkurranser. Det er alltid et mål for Oslo Vocalis å oppnå mer enn 20 poeng – det gir nemlig gullmedalje! Det betyr at man vinner gull selv om det fins kor som oppnår flere poeng. Vi ble ikke rangert først i noen av klassene, men det er likevel en stor prestasjon å oppnå 23,92 poeng i damekorkonkurransen og hele 25,47 poeng i kirkemusikk. Det er faktisk poengrekord for Oslo Vocalis! Vi var derfor veldig fornøyd med utfallet i Kalamata International Choir Competition & Festival. Og selv om det bare var kategorivinnerne som skulle opptre på avslutningssermonien, ble vi kalt opp på scenen og fikk fremføre «Embraceable you» som en anerkjennelse for at vi virkelig hadde hevdet oss i konkurransen.
15. desember var det tid for julekonserter sammen med skolekoret og Parenti Vocalis. Oslo Vocalis satte sitt preg på konsertene med Keep yo lamps, Det hev ei rose sprunge, El noi de la Mare, I denne søte juletid, Mary sat-a-rocin’ og Go tell it on the mountains. I tillegg var vi som vanlig med på fellesnumrene.
Til deg fra Oslo Vocalis! Årets julekonsert var tilegnet vårt nydelige publikum som i de siste årene virkelig har støttet opp om vår julekonsert. Å fylle Bøler kirke til randen var noe vi knapt kunne drømme om for få år siden. Bøler kirke var pyntet med julegaver da vi ønsket velkommen til konserten 17. desember, men den viktigste gaven vi hadde å gi var selvfølgelig tidenes julekonsert fra et Oslo Vocalis i storform. Neste år skal vi for første gang prøve oss med to julekonserter.
Program:
Mitt hjerte alltid vanker – Svensk-norsk folketone – arr. H. Bæverfjord/T. Krohn
Å kom, å kom Emanuel – Fransk trad. – arr. D. Willcocks
Kling no, klokka – Norsk folketone – arr. E. Hovland
In the Bleak Midwinter – G. Holst – arr. R. Emerson
Det hev ei rose sprunge – M. Praetorius
How Great Our Joy! – C. Courtney
I denne søte juletid – Folketone fra Telemark – arr. T. B. Dahl
Instrumental: Sonnets et Rondeaux 1. og 2. sats
Keep Yo’ Lamps – Trad. spiritual – arr. R. Powell
Rockin’ Around the Christmas Tree – J. Marks – arr. K. Shaw
Mary Sat A-Rockin’ – G. Gilpin
Up on the Housetop – B.R. Hanby
Go tell in on the Mountains – Spiritual – arr. H. Bergion
Instrumental: In dulci jubilo – D. Buxtehude
Walking in the Air – H. Blake – arr. G. Arch
El Noi de la Mare – Katalansk trad. – arr. C. Susa
Stille natt – F. Gruber – arr. V. Oftung/J. Rutter
Cradle Hymn – K.A. Arnesen
Deilig er jorden – Schlesisk folketone / arr. P. Stenberg